Artykuł
Fundusz Sołecki
Gmina Żerków zdecydowała się na wyodrębnienie z budżetu gminy funduszu sołeckiego, kierując środki finansowe bezpośrednio do dyspozycji sołectw gminnych.
Mamy nadzieję, że wszystkie sołectwa wykorzystają potencjał jaki daje fundusz sołecki i dzięki zaangażowaniu i aktywności obywatelskiej uda się zrealizować wiele przedsięwzięć, które znacząco wpłyną na poprawę życia mieszkańców naszej gminy.
Fundusz Sołecki
- składanie wniosków odbywa się do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy
Fundusz sołecki to pieniądze, które mają służyć poprawie warunków życia mieszkańców gminy.
O przeznaczeniu funduszu sołeckiego decydują bezpośrednio mieszkańcy sołectw na zebraniach wiejskich. Przygotowując wniosek o fundusz sołecki, warto opracować realny harmonogram przedsięwzięcia i ująć go we wniosku uchwalonym przez mieszkańców na zebraniu wiejskim.
Aby skorzystać z funduszu sołeckiego, sołectwa muszą złożyć wniosek wraz z podjętą uchwałą Zebrania Wiejskiego, listą obecności i protokołem z Zebrania Wiejskiego, do Burmistrza Miasta i Gminy Żerków.
Aby wiosek sołectwa został przyjęty musi spełniać warunki określone w ustawie o funduszu sołeckim z 21 lutego 2014 r. a dokładnie art. 1 ust. 3, który mówi, że środki
z funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć określonych we wniosku sołectwa, które są:
zadaniami własnymi gminy,
służą poprawie warunków życia mieszkańców,
są zgodne ze strategią rozwoju gminy,
ponadto powyższe warunki muszą być spełnione łącznie.
Przy realizacji funduszu sołeckiego należy brać pod uwagę oprócz wspomnianej ustawy także wiele innych przepisów, o które opiera się działalność gminy.
Najważniejsze z nich to:
ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Ponadto istotne znaczenie mają przepisy m.in. z zakresu:
prawa zamówień publicznych,
prawa budowlanego,
planowania i zagospodarowania przestrzennego,
ochrony gruntów rolnych i leśnych,
ochrony środowiska, ochrony przyrody i prawa wodnego,
dróg publicznych i prawa o ruchu drogowym,
gospodarowania odpadami i utrzymania czystości i porządku w gminach,
pomocy społecznej,
organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej,
kultury fizycznej, sportu i turystyki,
ochrony przeciwpożarowej,
Fundusz sołecki to pieniądze pochodzące z budżetu gminy, które są zarezerwowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców. Jego wysokość zależy od ogólnego budżetu gminy oraz liczby mieszkańców w danym sołectwie. Wysokość funduszu sołeckiego wyliczana jest na podstawie wzoru znajdującego się w ustawie (art. 3 ww. ustawy):
F=(2+ Lm/100)x Kb
gdzie:
F – wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo, jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb
Lm- liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, określoną na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców,
Kb- kwota bazowa – obliczona jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy,
o których mowa w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, ustalonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Należy pamiętać, że środki przekazywane do dyspozycji sołectw w ramach funduszu sołeckiego są częścią finansów publicznych i jako takie muszą podlegać wszystkim rygorom prawa. Zgodnie z art. 44 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne (w tym także realizowane z funduszu sołeckiego) powinny być dokonywane w sposób:
Celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów
z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.W sposób umożliwiający terminową realizację zadań
W wysokościach i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań
O celach, na jakie wydatkowane będą środki funduszu sołeckiego decydują mieszkańcy. Dlatego do nich należ przeprowadzenie procesu planowania realizowanych zadań tak aby były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Im lepiej zaplanowane wydatki przez mieszkańców tym mniej problemów z ich realizacją przez Burmistrza i Urząd.
Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy o funduszu sołeckim „Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do burmistrza przez sołectwo wniosku.” Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie informacji przekazanej przez Burmistrza Miasta i Gminy Żerków, oszacowanie kosztów ww. przedsięwzięcia oraz uzasadnienie ich realizacji.
Uzasadnienie wniosku o przyjęcie przedsięwzięcia do realizacji w ramach funduszu sołeckiego powinno zawierać w szczególności argumenty dotyczące spełnienia wymogu poprawy warunków życia mieszkańców, zgodności ze strategią rozwoju Gminy Żerków. Zadanie zgłoszone do realizacji winno być zadaniem własnym gminy. Uzasadniając przedsięwzięcia zgłaszane we wniosku należy wskazać jak dane przedsięwzięcie służyć będzie poprawie warunków życia mieszkańców, jest zgodne ze strategią rozwoju gminy oraz mieści się w katalogu zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Ponadtowniosek musi być uchwalony przez Zebranie Wiejskie z inicjatywy Sołtysa, Rady Sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa (art. 5 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim). Wniosek należy bezwzględnie przedłożyć Burmistrzowi do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy wniosek (art. 5 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim).
Przykładowe dokumenty niezbędne do złożenia wniosku znajdują się w załącznikach poniżej.
Pliki do pobrania:
Wniosek Fundusz Sołecki - Gmina Żerków >>>
Uchwała zebrania wiejskiego sołectwa >>>
Protokół z zebrania wiejskiego >>>
Lista obecności z zebrania wiejskiego >>>
W przypadku zmiany przeznaczenia środków funduszu sołeckiego obowiązuje wskazany załącznik:
Wniosek sołectwa o zmianę przeznaczenia środków funduszu sołeckiego>>>
Niedotrzymanie ww. warunków tj. wymagań określonych w art. 5 ust. 2-4 ustawy o funduszu sołeckim jest podstawą do odrzucenia wniosku.
W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć wniosek o zmianę zadań/przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego.
Osobą odpowiedzialną za sprawy dotyczące funduszu sołeckiego jest Patrycja Leśnierowska









